Från ord till handling : En kvalitativ studie om kommunikationens betydelse för implementeringen av CSR
Sammanfattning: Organisationer har i och med globaliseringen fått en allt större makt och med det även ett större ansvar över den omgivning de verkar. Att företag implementerar corporate social responsibility (CSR) i sin verksamhet har blivit allt vanligare på grund av yttre påtryckningar och förväntningar. Implementeringen av CSR kräver att företag har en fungerande intern kommunikation. Detta för att abstrakta mål och strategier ska kunna omsättas till en mer konkret nivå längre ner i verksamheten. Det förutsätter att medarbetare förstår arbetet med CSR och sin roll i det hela. Syftet med denna studie är att undersöka om CSR kan anses vara implementerat i ett större industriföretag och vilken betydelse den interna kommunikationen har för detta. Utifrån formulerat syfte har dessa frågeställningar härletts:
- Hur kan organisationens arbete med att leda och planera implementeringen av CSR beskrivas? På vilket sätt kan organisationens interna kommunikation av CSR beskrivas? Vilka hinder och möjligheter gällande intern kommunikation av CSR kan identifieras och hur kan dessa förstås? Empirin har insamlats via intervjuer med strategiskt utvalda personer inom det valda industriföretaget. Studien utgår från teorier om intern kommunikation och strategisk implementering. Undersökningen visar att företaget inte har lyckats implementera CSR på grund av en bristande intern kommunikation. Analysen indikerar att en komplex organisationsstruktur skapar variationer i kommunikation och implementering samtidigt som ansvariga på strategisk nivå har valt att inte kommunicera CSR-strategin i sin helhet. Det kan därav tänkas påverka medarbetares förmåga att kunna relatera sina dagliga arbetssysslor till det övergripande hållbarhetsarbetet. Vilket i sig kan ha resulterat i att en motivationsklyfta har uppstått mellan strategisk och operativ nivå. Det kan förklaras med att en informations- och kunskapsförskjutning har minskat medarbetares förståelse för CSR-strategin och därmed deras möjligheter att omsätta CSR från ord till handling. Ett till synes bristfälligt internt kommunikationssystem kan därmed sägas göra CSR till en pappersprodukt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)