Statlig ideologiproduktion eller uppfyllande av läroplanen. En idéanalys av sponsrade läromedel från myndigheter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Såväl producerande av, innehållet i och användandet av sponsrade läromedel är tämligen outforskat. Tidigare forskning tyder på att kvalitén i läromedlen inte är tillräcklig för att på egen hand uppfylla läro- och kursplaners krav. Fenomenet sponsrade läromedel från myndigheter har tidigare ej behandlats. Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur innehåll i läromedel från myndigheter framställs samt i vilken utsträckning innehållet som förmedlas är i linje med läroplanen. Metod: En idéanalys genomförs på sponsrade läromedel från tre myndigheter. Idéanalysen består i en beskrivande och en bedömande del. Ramverket för analysen är hämtad från Agneta Bronäs och Niklas Ammerts modeller för undersökande av pedagogisk text, och fokuserar på textens komposition och uttrycksform. Resultat: Studien bekräftar tidigare undersökningars bild av sponsrade läromedel i det att det finns brister i såväl innehåll som framställning. Flera perspektiv saknas och framställningarna är dominerande monologiska dvs. att en röst slår fast en förklaring som ger lite plats för eget meningsskapande och reflektion för eleven. Delar av resultatet pekar på att normativa yttranden utan stöd i läroplanen förekommer i läromedlen. Resultatet är inte tillräckligt för att slå fast att läromedlen i sin helhet är fall av statlig ideologiproduktion även om delar av innehållet pekar på det. Undersökningen belyser ett fenomen som bör ges mer uppmärksamhet inomvetenskapligt såväl som i samhällsdebatten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)