Kreativitet och långtidsminne: samband och demografiska differenser

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Kreativitets- och långtidsminnesprocesserna har till synes vissa gemensamma beröringspunkter och är i någon utsträckning funktionsmässigt beroende av varandra. Frågan är hur starkt sambandet mellan processerna är; om en individ uppvisar en god kreativitet, har individen då vanligtvis även en god långtidsminnesförmåga? Syftet med studien var att praktiskt testa detta samt belysa eventuella förekomster av demografiska skillnader kopplat till kreativitet, långtidsminne och sambandet dem emellan. En bred grupp avseende ålder och utbildningsnivå bestående av 51 deltagare (18 kvinnor och 33 män) testades med hjälp av ett långtidsminnestest (ordpars-test) och två kreativitetstest (Alternative Uses Task för test av divergent tänkande, samt TCT-DP). Inget samband mellan långtidsminnesförmåga och kreativitet kunde påvisas för gruppen som helhet, men för åldersgruppen 40-62 år var sambandet signifikant positivt. Vidare kunde signifikant negativt samband noteras mellan kreativitet (med undantag för divergent tänkande) och ålder samt mellan långtidsminne och ålder. Högutbildade testpersoner uppvisade signifikant bättre resultat än testpersoner med högst gymnasieutbildning avseende kreativitet (med undantag för TCT-DP). Kvinnorna presterade något bättre på kreativitetstesten än männen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)