Sveriges universitets- och högskoleförbunds-modellen : Har införandet av SUHF-modellen ökat förtroendet för lärosätenas redovisning av indirekta kostnader hos forskningsfinansiärerna?

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Abstrakt Titel: SUHF-modellen Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Ann-Sofie Magnusson Handledare: Jan Svanberg Datum: 2013 – juni Syfte: Syftet med studien är att utforska hur SUHF-modellen är uppbyggd och om övergången till SUHF-modellen har lett till att forskningsfinansiärernas förtroende för lärosätenas redovisning av indirekta kostnader har förbättrats. Metod: I studien har en hermeneutisk kvalitativ metod med förstående epistemologi använts. Metoden innehöll en induktiv empirisk prövning av problemformuleringen. Den induktiva empiriska undersökningen bestod av semi-strukturerade intervjuer med fyra lärosäten och fyra forskningsfinansiärer. Resultat och slutsats: Studien visar att SUHF-modellen inte är tillräckligt tydlig när det gäller gränsdragningen mellan vilka kostnader som är direkta respektive indirekta. Kommunikationen och samarbetet mellan parterna har ökat. Lärosätena upplever att förtroendet har ökat hos finansiärerna samtidigt som forskningsfinansiärernas upplevelse är olika, allt från minskat förtroende till ökat förtroende. Förslag till fortsatt forskning: Undersöka ytterligare forskningsfinansiärer och lärosäten för att kunna säkerställa att resultaten från denna studie är korrekta samt undersöka orsaken till varför förtroendet är oförändrat och dessutom har minskat hos forskningsfinansiärer efter införandet av SUHF-modellen. Nyckelord: SUHF-modell, full kostnadstäckning, indirekta kostnader, förtroende, engagemang, kommunikation, samarbete

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)