Kan en digital artefakt öka upplevelsen av tillgänglighet inom vården

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Tillgängligheten upplevs som en av de minst uppskattade delarna inom svensk sjukvård idag. Bakgrunden till projektet kommer från företagen Praktikertjänst och Cityakuten, som utifrån en enkätundersökning valt att inleda ett projekt med avsikt att förbättra tillgängligheten. Syftet med studien är att utvärdera tillgängligheten, identifiera problemen och ge förslag på förbättringsmöjligheter. För att kunna hitta lösningar på problemen besvarades frågorna: ”Kan en digital artefakt öka upplevelsen av tillgänglighet inom sjukvården?”, ”Hur ser dagens patienttillgänglighet ut och hur kan denna kunskap ge förslag till en förbättrad vårdupplevelse?” och ”Kan prioriteringen av patienter skötas med hjälp av en digital artefakt?”. Genom att undersöka dessa frågeställningar har olika lösningar på tillgänglighetsproblemet analyserats. Tillgängligheten mellan vårdgivare och vårdtagare är idag mycket begränsad och sker i de flesta fallen via telefonkontakt eller genom besök på vårdplatsen. Patienten har en mycket begränsad tillgång och möjlighet att överskåda och följa upp sin vård både före och efter besöket. Onlinebokning med hjälp av en applikation är lösningsförslaget som projektet har fokuserat på. På grund av projektlängden avgränsades applikationen till en interaktiv prototyp som illustrerar hur den färdiga applikationens flöde skulle kunna se ut. Prototypen skapades med hjälp av HTML, CSS och jQuerry Mobile i utvecklingsmiljön Sublime Text. Genom en designfas bestående av studiebesök, intervjuer och informationssökning har prototypen designats med syfte att illustrera potentiella åtgärder i tillgänglighetsproblemet samtidigt som designen ska tillfredsställa den stora målgruppen. Den interaktiva prototypen kan skräddarsy bokning och kölappssystem för varje mottagning, hjälpa patienterna till rätt vårdnivå, ge patienten möjlighet att själv redigera informationsuppgifterna och erbjuda läkaren möjlighet att återkoppla till patienten. Detta ger patienten möjligheten att engagera sig och vara mer delaktig i sin vård. Designen är utformad med enkla, neutrala formgivningar med tydliga färger och simpla beskrivningar både för att se estetiskt tilltalande ut och för att underlätta flödet för användaren. Resultatet av den digitala artefakten indikerar på att tillgängligheten kan förbättras då artefakten underlättar information och kommunikation mellan vårdtagare och vårdgivare samt möjliggör kortare väntetider då patienterna snabbare kommer till rätt vårdnivå genom prioritering i prototypen. De användartesterna som genomfördes bestod av mindre deltester för att testa funktionerna vart eftersom de färdigställdes. Testerna som utfördes tyder på att tillgänglighetsintrycket förbättras och att väntetiderna på mottagningarna minskar. Slutsatsen av denna undersökning är att denna digitala artefakt kan förbättra tillgängligheten inom vården.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)