Vad händer med svensklärarens återkoppling när den landar hos eleven? En fallstudie om återkopplingen till elevernas skrivande i tre gymnasieklassrum

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Linnea Andersson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Nyckelord: Återkoppling, feedback, skrivande, elevtext, skrivutveckling,formativ bedömning, bedömning för lärandeSammanfattningI föreliggande studie undersöks återkopplingens plats i skrivundervisningen och elevers uppfattningar och användning av den återkoppling som ges av svenskläraren till deras skrivande i Svenska 1. Det empiriska materialet bygger på 72 enkäter, besvarade av elever i tre olika klasser på en gymnasieskola. Enkätresultat relateras till intervjuer med respektive undervisande lärare för att ge en förståelse av de villkor som eleverna möter i skrivundervisningen. De frågeställningar som ligger till grund för studien berör elevernas uppfattningar om återkopplingens informativa funktion, elevernas tid för bearbetning av återkoppling och elevernas användning av återkopplingen.En sociokulturell teori om lärande och ett situerat lärandeperspektiv är teoretiska utgångspunkter. Lärarens återkoppling antas vara ett medierande redskap och elevens förståelse och meningsskapande av denna skapar förutsättningar för skrivutveckling. Resultatet visar att skrivundervisningen i de tre klassrummen skiljer sig åt och att tidpunkten för när återkopplingen ges är olika. Eleverna uppfattar också att den återkopplingen de får till sitt skrivande är något svagare när det gäller att ge information om hur de ska redigera sina texter än vad som behöver redigeras.Resultatet visar även att det finns en stor variation i elevernas svar vad avser om de använder återkopplingen till att redigera sina texter. En utmaning kan vara att skapa förutsättningar i skrivundervisningen för eleverna att tillvarata den återkoppling som ges. En förändrad undervisningspraktik, där återkopplingen får en mer framträdande roll och ges i ett tidigare skede, kan möjligen göra att fler elever använder den. För att undvika att elevens känslor tar överhanden vid återlämnande av elevtexter föreslås det även att, framåtsyftande återkoppling som eleven kan arbeta med och återkoppling om

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)