Kreativitet - en attraktiv förmåga på framtida arbetsmarknaden : svenska grundskolelärares föreställningar om skolelevers kreativitet och kreativa beteende jämförda med amerikanska lärares

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Majoriteten av Sveriges arbetskraft befinner sig i yrken med hög risk att automatiseras inom kommande ett eller två decennier. Det är därför av största vikt att skolan förbereder den framtida arbetskraften för den omställning som sannolikt väntar arbetsmarknaden och förser eleverna med den kunskap och förmågor som de behöver. Kreativitet spås bli en av de stora tillgångarna på arbetsmarknaden. Därför är lärarnas egna implicita teorier om kreativitet intressant att studera eftersom de teorierna kommer att influera elevernas kreativa utveckling i klassrummet. Den här studien undersöks 65 svenska lärares attityder och underliggande föreställningar om kreativitet och kreativt beteende. Resultaten av enkätundersökningen jämförs sedan med en liknande amerikansk studie och fann både signifikanta skillnader mellan hur de svarat och att svenska lärare visade på en bred förståelse för kreativitet men att de missat den kanske viktigaste komponenten i kreativitet, nämligen originalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)