CIO 2.0 : Kunskapsområden och utmaningar

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Rollen som CIO är komplicerad och i ständig förändring. Rollinnehavaren ska förändra och förbättra organisationen samtidigt som CIO-rollen skapades utifrån ett behov av att erhålla en överblick och kunskap om vilka effekter beslut får. I dagsläget ligger mycket fokus på att CIO-rollen ska bidra med ökat värde till organisationen. Det finns dock ingen tydlig definition av vad CIO-rollen närmare innebär, grundat i specifik organisation kan rollens syfte variera. Avsaknad av en generell definition och konsensus av vad CIO-rollen innebär leder till att det är problematiskt att utvärdera rollen och hur väl den fungerar inom en organisation. Med denna studie ämnar vi påbörja arbetet med att tydliggöra CIO-rollen genom att identifiera kunskapsområden som är knutna till rollen. Dessa identifieras teoretiskt och studeras sedan empiriskt för att sättas i ett verklighetsperspektiv. Vi identifierar även utmaningar, saker att vidare studera som avser att underlätta det praktiska arbetet alternativt områden som kan bidra till att rollen blir tydligare. Vår kvalitativa fallstudie kring CIO-rollen består empiriskt av tre intervjuer. I vår analys studerar vi respektive kunskapsområden, det genom att studera den teoretiska CIO:n gentemot insamlad empirisk data. Vårt resultat är sex teoretiska kunskapsområden kopplade till CIO-rollen. Av de sex teoretiska kunskapsområdena har vi valt exkludera ett kunskapsområde. Det då vi empiriskt har identifierat att kunskapsområdet konkurrensfördelskunnande inte är relevant, då i huvudsak baserat på att våra intervjuobjekt verkar inom offentlig sektor. Vi kan utifrån vår analys dra slutsatsen att kunskapsområdet konkurrensfördelskunnande inte är ett viktigt område för CIO:er inom offentlig sektor. De områden som bekräftas relevanta är; ledarskapskunnande, verksamhetskunnande, strategiskt kunnande, kommunikativt kunnande samt IT-kunnande. Utmaningar vi har identifierat som är i behov av vidare studier är exempelvis vilka effekter ger en uppdelning av CIO-rollen samt hur påverkar uttalade förväntningar CIO-rollen. De utmaningar vi identifierat i studien anser vi behöver studeras mer för att bidra till att tydliggöra rollen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)