Uppnår sjuksköterskestudenter lärandemålen?

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Syfte: Att undersöka om sjuksköterskestudenter anser att de har uppnått de lärandemål som högskoleförordningen kräver samt om det finns någon skillnad mellan lärosätet och den kliniska verkligheten där studenten gör sin praktik. Metod: Metoden är av kvantitativ art och är uppdelad i två delar - en del där författarna beskriver hur enkäten tagits fram samt hur validiteten har stärktes. I den andra delen beskriver författarna hur dataanalysen går till och hur reliabilitet stärkts i resultatet. Resultatet: Det framkommer att studenterna uppnått de flesta lärandemål enligt Högskoleförordningen men det finns mål där studenterna anser att de inte alls eller delvis ha uppnått målen. Forskarna kunde även se att i de flesta lärandemål strävar lärosätet och den verksamhetsförlagda utbildningen åt samma håll. Men även här visar pilotstudien att det finns skillnader på vad som lärs ut på lärosätet och den verksamhetsförlagda utbildningen. I resultatet redovisas även resultatet av valideringen samt resultatet av reliabilitet. Diskussion: I metoddelen diskuteras för - och nackdelar som författarna anser att denna pilotstudie har. I resultatet diskuteras de lärandemål där studenterna inte anser sig ha uppnått målet samt där det finns skillnader mellan lärosätet och VFU. I resultatet diskuteras exempelvis lärandemål fem varför 47,5% av studenterna anser att VFU inte bidrar alls eller delvis till att studenterna får kunskap om forskning, utvecklingsarbete, kunskap om vetenskap och beprövad erfarenhet. Vidare varför bara 52,5 % av studenterna anser att de bara delvis har kunskap om de olika författningarna som redovisas i lärandemålet nummer åtta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)