EU-lagstiftning om avfallstransporter under förändring - Konsekvenser av förordning 1013/2006

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Författare: Caroline Boo; [2007]

Nyckelord: EG-rätt; Miljörätt; Law and Political Science;

Sammanfattning: Alla resurser på marknaden är dömda att förr eller senare bli till avfall och all produktion skapar någon form av avfall. I nuläget deponeras 49 % av allt kommunalt avfall inom EU, 18 % förbränns och 33 % återvinns eller komposteras. Även om materialåtervinning och förbränning blir allt vanligare minskar inte den sammanlagda mängden deponerat avfall, eftersom vi också producerar mer avfall. Detta avfall ska oavsett om det ska återvinnas eller bortskaffas ofta transporteras. Ibland transporteras avfall inom länder, ibland över gränser inom unionen och ibland utanför unionen till tredjeländer. För dessa olika typer av transporter så aktualiseras olika typer av regelverk. Handlar det om transporter inom ett land ska nationell rätt gälla, över gränser inom unionen ska EG rätten gälla och går vi utanför EU finns vissa konventioner som blir tillämpliga. Förordning 259/93 är den idag gällande förordningen som reglerar dessa olika typer av förfaranden. Denna förordning kommer att revideras den 14 juni 2007. I stället kommer en transportförordning, 1013/2006 om transport av avfall att träda ikraft. Anledningen till en omarbetning är de nytillkomna strategierna på gemenskapsnivå, de problem som har uppstått i tillämpningen av förordningen och ändringar i de dokument vilka förordningen grundar sig på. Kritiken av förordning 259/93 handlar mest om tillämpningssvårigheter. Tillämpningen har varit för oenig och bidragit till att många frågor fått sin lösning i domstol. Det största problemet är definitionen av avfall som ofta behandlas av domstolen. Problem uppstår när en transportör anser att transporten rör en fullgod produkt som inte omfattas av avfallsdefinitionen och därmed inte heller av direktiv 259/93 och undgår anmälningsskyldighet. Motparten, exempelvis en myndighet, hävdar att det är avfall som transporteras och att transporten är anmälningspliktig. Balansgången mellan miljöhänsynen och bestämmelserna om den inre marknaden aktualiseras i avfallsproblematiken eftersom erkännandet av avfall som en vara berättigar till ett skydd genom de bestämmelser som rör den inre marknaden. Här är uppluckring på gång eftersom fler av EU: s avfallsakter har sin rättsliga grund i art 175 EGF om miljöhänsyn. EG s sjätte miljöhandlingsprogram Miljö 2010: Vår framtid, vårt val har beslutat om ändringar inom avfallssektorn och en effektivare och tydligare lagstiftning. I nuläget är förvaltningskostnaderna för stora vilket försvårar för de ekonomiska aktörerna. Ändringarna i den nya förordningen ska tillsammans med ändringar i ramdirektivet om avfall bidra till en effektivare lagstiftning för avfallstransporter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)