Outsourcing av IT i offentlig verksamhet med säkerhetskänslig information

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Affärsrätt

Sammanfattning: Digitaliseringen har fortskridit i snabb takt sedan 60-talet och idag får området anses ha stor betydelse för både politik och juridik. På grund av utvecklingen är det naturligt att förväntningarna på offentlig sektor förändrats. Offentliga verksamheter förväntas idag vara ständigt tillgängliga och tillhandahålla flexibla tjänster med hjälp av tekniska lösningar. Regeringen har även presenterat mål om att Sverige ska vara ledande i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter. På grund av den digitala utvecklingen finner sig många aktörer i offentlig sektor nödgade att söka hjälp utanför den egna verksamheten. IT-drift är ett exempel på en sådan funktion som kan läggas på en extern aktör för att skapa utrymme att fokusera på kärnverksamheten och leverera det som efterfrågas. En omorganisering som innebär att en intern funktion läggs på en extern aktör, som därefter tillhandahåller funktionen gentemot verksamheten, kallas vanligen för outsourcing. Vid outsourcing i offentliga verksamheter aktualiseras flera juridiska frågor, särskilt avseende vilken information som behandlas i verksamheten och som görs tillgänglig för en leverantör. När hanteringen inte längre sker manuellt och när aktören som behandlar informationen inte omfattas av offentligrättslig reglering uppstår även särskilda risker som behöver hanteras. I uppsatsen redogörs särskilt för den reglering som gäller i verksamheter som hanterar säkerhetskänslig information och de risker som förknippas med information som har ett högt skyddsvärde. Det konstateras att kombinationen av särskilt känslig information och outsourcing ger upphov till särskilda intressemotsättningar. I detta läge hamnar offentliga verksamheter i en svår situation och lösningar som kan minska informationssäkerhetsriskerna men möjliggöra fortsatt digitalisering är därför värda att utvärdera. Lagstadgad tystnadsplikt för leverantörer, centraliserade IT-tjänster och kryptering är lösningar som kan hjälpa till i denna problematik. Centralisering av IT framstår vara en åtgärd som sannolikt kan underlätta för verksamheter som hanterar säkerhetskänslig information.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)