Pris och prisutveckling på premiumvarumärken på bostadsmarknaden– en fallstudie av ett premiumfastighetsbolag i Stockholms innerstad 2005-2015

Detta är en Master-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Med den starka prisuppgången på Stockholms bostadsmarknad som bakgrund är det intressant att undersöka skillnader i prisutveckling för bostadsrätter. Med en teoretisk utgångspunkt i modeller om prispåverkande faktorer har en fallstudie på ett premiumfastighetsbolag i Stockholm utförts. Metodmässigt är studien i huvudsak kvantitativ. Historisk data gällande försäljningar har undersökt och ställts emot bostadsprisindex där skillnader i prisutveckling har kunnat identifieras. Företaget i fallstudien visade sig ha en starkare prisutveckling än både index för Stockholm Stad och respektive SAMS-område, vilket innebär en högre avkastning för investerare i det undersökta företaget jämfört med index. En regressionsanalys har genomförts för att testa hypotesen att ett premiumvarumärke har positiv påverkan på priset på bostadsrätter. Variabeln premiumvarumärke konstaterades statistiskt signifikant enligt modellen som testades och hypotesen kunde bekräftas. Förändringen i pris och prisutveckling i den här studien kan härledas till förändrade preferenser på marknaden, ett starkt varumärke och ett relativt unikt koncept. För att kunna fastställa att ett premiumfastighetsbolags snabbare prisutveckling beror på dessa faktorer krävs dock ytterligare analyser av fler premiumföretag. Sammanfattningsvis konstateras att ett premiumvarumärke i det undersökta fallet påverkar både pris och prisutveckling gällande bostadsrätter positivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)