Postpartumsamtal. Kvinnors upplevelser av ett dåligt genomfört samtal

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Författare: Elenor Meyer; Maria Jigneús; [2009-03-24]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Forskning har visat att tidigare erfarenheter påverkar kvinnans förlossningsupplevelser. Hur relationen mellan barnmorskan och den födande kvinnan kommer att bli beror till stor del av det första mötet dem emellan, blir kvinnan bekräftad och mött där hon befinner sig ökar möjligheten att hennes förlossningsupplevelse blir positiv. Ett sätt för kvinnan att bearbeta sin upplevelse i samband med förlossningen är att samtala om detta i ett så kallat postpartumsamtal. Detta samtal är menat att vara en förlossningsgenomgång med fokus på hur kvinnan har upplevt sin förlossning. Studiens syfte var att beskriva vilka faktorer som kvinnor inte var nöjda med i ett upplevt dåligt postpartumsamtal. Vidare var syftet att studera vilken betydelse det upplevt dåliga samtalet haft för kvinnorna, samt att identifiera om det fanns en fortsatt önskan om att få träffa den förlösande barnmorskan. Metoden innebar att åtta kvinnor som inte var nöjda med sitt postpartumsamtal identifierades via ett större projekt. Intervjuerna har analyserats utefter Burnards innehållsanalysmodell med kvalitativ inriktning. Resultatet visar att kvinnorna var missnöjda med att de inte fått samtal med den förlösande barnmorskan då hon hade kunnat förklara förlossningsförloppet. De hade även en önskan om att få samtala om förlossningsupplevelsen. Många kvinnor upplevde att samtalet kom alldeles för tidigt, att de inte hade hunnit landa i händelsen och därför ej kunde ta till sig samtalet. Det dåligt upplevda samtalet gav några kvinnor känslor av skuld och skam, andra upplevde ingen påverkan av det. Två av kvinnorna hade fortfarande ett halvår efter förlossningen ett behov av att få träffa den barnmorska som förlöste dem. Konklusionen är att kvinnor upplever att postpartumsamtalet är viktigt, det hjälper dem att bearbeta förlossningen. Samtalet bör prioriteras i vården så att alla kvinnor kan erbjudas ett samtal. Tiden för när ett samtal skall hållas varierar kvinnor emellan, det viktiga är att kvinnan hunnit landa i händelsen för att hon skall kunna tillgodose sig samtalet. Nyckelord: Postpartum, postpartumsamtal, samtal, rådgivning, bearbetning, förlossnings erfarenheter, kvinnor och barnmorska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)