IAS 10 –Kunskap och incitament i redovisarens bedömningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund & problem: Redovisningen är beroende av redovisarens tolkningar av redovisningsregler och bedömningar av situationer. Det här beroendet är enligt mycket av redovisnings-litteraturen ännu större hos principbaserade standarder, som IFRS. Detta har framhållits ställa ett större krav på redovisarens kunskap om standarder och dennes verksamhet. Det har även utpekats för att göra redovisningen mer känslig för påverkan av incitament. IAS 10 är en äldre standard som berör lämnandet av upplysningar, periodisering samt värdering, och utgör därmed en möjlighet att undersöka incitaments och kunskapens roll i att påverka redovisningen. Syfte: Att, utifrån IAS 10, identifiera och undersöka hur kunskap och olika typer av incitament upplevs påverka redovisare vid upprättandet av den finansiella rapporteringen, och därmed deras effekter på den slutliga kvalitén av redovisningen. Avgränsningar: Studien har avgränsats till svenska noterade företag som följer av EU antagen IFRS. Vidare har studien även begränsats till appliceringen av endast en redovisningsstandard, IAS 10 - Händelser efter rapportperiodens slut. Metod: I studien har en kvalitativ forskningsstrategi med en abduktiv ansats nyttjats. Sju semistrukturerade intervjuer har genomförts med nio representanter från fem företag och två redovisnings- och revisionsbyråer, där de har utfrågats om deras upplevelser av incitament och kunskap vid appliceringen av standarden. Ett brett urval av företag har genomförts för att fånga så många typer av branscher som möjligt. Slutsats: IAS 10 är en förhållandevis problemfri och lättolkad standard som inte är mycket känslig för incitament hos redovisare. Trots detta har det i vår studie identifierats ett flertal faktorer som upplevs påverka redovisarna vid appliceringen av IAS 10. Incitamenten motiverar genom att anspela individers vilja att nyttomaximera, oviljan att ses som att de agerar felaktigt och viljan att göra rätt. Både kunskapen om verksamheten och standarden anses också vara viktigt. Vem som besitter kunskapen om händelser och uniformitet i tolkningen av standarden, inom och mellan företagen, ansågs vara avgörande i redovisares bedömningar. De olika incitamenten och kunskap interagerar för att tillsammans slutligen påverka redovisaren i framtagandet av redovisningen. Förslag till fortsatt forskning: En liknande studie som även inkluderar onoterade företag i undersökningen hade varit intressant. Likaså hade en studie som undersöker rollen av incitament och kunskap under andra standarder varit passande. Detta skulle kunna bidra till att öka förståelsen av den roll dessa faktorer har i att påverka redovisare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)