Barnperspektivet: : Hur begreppet tolkas och vad det innebär i det praktiska sociala arbetet med barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med arbetet var att undersöka samt förstå vilka svårigheter och möjligheter socialsekreterare inom socialtjänstens barn- och familjeenhet upplever med att alltid ha barnperspektivet i fokus vid utredning. För att uppnå syftet valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med fyra socialsekreterare. Empirin analyserades med hjälp av nyinstitutionell organisationsteori, som kompletterades med begreppen organisationskultur och maktrelation, samt ett professionsperspektiv. Vad som menas med barnperspektivet och barnets bästa är inte lätt att konkret definiera. Att alla barn ska betraktas som egna individer med individuella behov är däremot något alla fyra intervjupersonerna som deltog i vår studie var eniga om och hade som grundläggande tanke i sitt arbete. De möjligheter som intervjupersonerna hade med att se till barnets bästa och att låta barnet komma till tals övervägde svårigheterna och begränsningarna. Att arbeta i en organisation med bra sammanhållning i arbetsgruppen, en stöttande chef och bra samverkan med andra instanser visade sig vara viktiga komponenter i detta komplexa arbete med att alltid beakta och tillgodose barnperspektivet i det praktiska sociala arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)