Mognadsgraden för värdeskapande och kontinuerligt lärande : En studie om internt utvecklingsarbete inom den privata tjänstesektorn

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: En kund köper inte varor och tjänster som inte skapar något värde, vilket är något företagen på marknaden måste ta hänsyn till. Utöver det är företagens mål att nå finansiella samt icke-finansiella vinningar från sin produkt. Det är stor konkurrens på marknaden vilket innebär att konsumenten kan välja och vraka något som företagen måste anpassa sig till. I tjänstesektorn är det kunskap som är den viktigaste faktorn för att locka till sig kunder och är på så sätt något tjänsteföretagen ständigt måste arbeta med om de skall överleva på marknaden. För att undersöka detta kommer företagens syn på värdeskapande, kontinuerligt lärande och de egna resurserna studeras i uppsatsen. Syfte: Att undersöka hur tjänsteföretag arbetar med värdeskapande, kontinuerligt lärande samt dess nedlagda resurser inom ramen för internt utvecklingsarbete. Vidare är syftet att jämföra tjänsteföretagens mognadsgrader med varandra för att därigenom se vilka skillnader samt var potential till förbättring finns. Metod: Uppsatsen grundar sig i den kvalitativa ansatsen med ett heremeneutiskt förhållningssätt. Den sekundärdata som samlades in var genom vetenskapliga artiklar, internetkällor och böcker. Fyra företag och fem personer deltog i uppsatsen vilka intervjuades genom en semi-strukturerad intervjuguide. Datainsamlingen analyserades med hjälp av ett organisatoriskt IQ-test. Resultat och slutsats: Företagen har en liknande grundsyn i sättet de tänker på värdeskapande och kontinuerligt lärande. Dock visar empirin att företagen skildje sig i konflikthanteringen samt att några av företagen hade svårigheter att förändra sig på lokal nivå eftersom de agerade på en global marknad. För att uppnå ett värdeskapande och kontinuerligt lärande lägger samtliga företag ner mycket resurser för att erbjuda en tjänst som möter kundens behov och krav. Hur mognadsgraden för värdeskapande och kontinuerligt lärande ser ut skiljer sig mellan företagen eftersom företagen var bra på olika saker. Det är även inom dessa områden potential till förbättring finns. Uppsatsens bidrag: I sin helhet ger uppsatsen en ökad kunskap om hur tjänsteföretag i den privata tjänstesektorn arbetar med värdeskapande och kontinuerligt lärande. Därutöver bidrar uppsatsen med ytterligare kunskap inom vilka områden tjänsteföretagen utmärker sig, deras mognadsgrad i värdeskapande och kontinuerligt lärande samt var det finns potential till förbättring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)