Fysisk aktivitet och motorik i förskolan Pedagogers syn på rörelsens betydelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Gun Hansson; Annelie Lundberg; [2011]

Nyckelord: fysisk aktivitet; lärande; miljö; motorik;

Sammanfattning: AbstractDetta examensarbete är skrivet av Gun Hansson och Annelie Lundberg. Titeln på vårt arbete är Fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Pedagogers syn på rörelsens betydelse. Vi läser till förskollärare med inriktning Barn- och ungdomsvetenskap på Malmö högskola.Syftet med arbetet har varit att undersöka hur pedagoger på två olika förskolor arbetar med fysisk aktivitet och motorik i den dagliga verksamheten med barnen. I arbetet har vi utgått ifrån följande frågeställningar: På vilka sätt arbetar pedagogerna med fysisk aktivitet och motorik i förskolan? Hur använder pedagogerna sig av inne- och utemiljön på förskolan vid den fysiska aktiviteten? Hur medvetna är pedagogerna om den fysiska aktivitetens och motorikens påverkan på barns utveckling och lärande? Hur arbetar pedagogerna för att uppnå strävansmålen i läroplanen när det gäller motorisk utveckling och dokumentation? För att kunna genomföra denna undersökning har vi tagit del av tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter inom ämnet. I metoden har vi använt oss av kvalitativa intervjuer med sex pedagoger och vi har även observerat miljön på förskolorna. Av undersökningens resultat framgick det att både förskolan och dess miljö har betydelse för barns motoriska utveckling och lärande. Slutsatsen är att pedagogerna har ett stort ansvar beträffande att skapa rörelseglädje hos barnen och det krävs att de har goda kunskaper och stort engagemang. Nyckelord: fysisk aktivitet, lärande, miljö, motorik

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)