Rektors ledarskapspussel : – en aktionsforskningsstudie om relationen mellan rektors pedagogiska ledarskap och skolutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Denna aktionsforskningsstudie tar sin utgångspunkt i rektorers uppdrag som pedagogiska ledare och ansvariga för skolutveckling och dess undervisning. Viss forskning och vissa rapporter visar på ett utvecklingsbehov av att stärka rektorers uppdrag som pedagogiska ledare. I olika roller som verksam i skolan och i samarbeten med rektorer har jag själv upplevt att rektorer inte alltid har haft framgång i sitt pedagogiska ledarskap. Syftet med studien är att bidra med kunskap om det pedagogiska ledarskapet i rektors arbetsvardag. Arbetets utgångspunkt var att synliggöra vilka komponenter i praktiken som rektorers pedagogiska ledarskap består av, samt att identifiera hur rektorerna kan utvecklas för att främja ledarskapets effekter på skolans lärande. Tillsammans med rektorerna ville jag synliggöra rektorspraktiken genom samtal, text och bild. Resultatet visar hur fem komponenter av det pedagogiska ledarskapet kommer till uttryck i relation till rektorernas kontext. Varje komponent fyller en funktion, men även relationerna mellan dem och hur de tillsammans skapar en helhet för det pedagogiska ledarskapet. Implikationer för studien är att; rektorer måste öka sin kunskap gällande analysförmåga, skapande av helhetsidéer och utveckla en skolkultur som gynnar den, hur rektorer leder förbättringsprocesser och utvecklar sin dialogkompetens. Vidare bör kommuners utbildningsverksamhet, med utgångspunkt i skolans lärande, finna en röd tråd i utvecklingsprocesser från förvaltning till elev. Ytterligare en implikation är att ansvariga för lärarprogrammen bör införa moment i lärarstudenters utbildning så de stärks i dialogkompetens och systematiskt kvalitetsarbete, kopplat till skolans lärande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)