Vippning av gångbryggor : en parameterstudie
Sammanfattning: I många industribyggnader används servicegångar för att komma åt att göra service och underhåll. Dessa konstrueras ofta lämpligen som en gångbrygga bestående av två huvudbalkar som stagas med ett antal mellanliggande stagbalkar. Ovanpå dessa kan det räcka med att montera en durkplåt och räcken. I detta examensarbete har ett antal nyckelparametrar framtagits, bland annat lämpligt avstånd mellan stagbalkar och vilket böjmoment de ska dimensioneras för. Det har visats med vilken grad vippningseffekten sänker huvudbalkarnas böjmomentkapacitet som funktion av avståndet mellan stagbalkarna och flänsbredden för huvudbalkarna i gångbryggorna. Det har även beskrivits hur kapaciteten reduceras ytterligare när skruvarna i förbanden mellan huvud- och stagbalkar inte förspänns. Med dessa nyckelparametrar blir det lättare att välja lämpliga balkprofiler redan vid de initiala valen och dessutom ges möjlighet till relevanta kvalitetskontroller. Tillsammans ger detta att alla förutsättningar finns för att utforma en väl konstruerad gångbrygga. För att utföra den parametriska studien har programmen LTBeam, ANSYS och Matlab använts. En stor mängd beräkningar har utförts i LTBeam. Det skrevs därför en kod i Matlab som körde LTBeam och lagrade resultaten när variabla parametrar varierades. ANSYS användes framför allt för att göra detaljanalyser, men även där har parametrar varierats för att kunna plotta relevanta figurer. De parametrar som varierats i denna studie var balkprofil, balklängder, dimensioner på plåtar, antal stagbalkar, lasten samt skruvarnas diameter. När någonting modelleras i ett FEM-program blir är det alltid svårt att säga hur pass korrekta och pålitliga resultaten är. I analyserna som utförts i denna studie har det därför alltid försökts ta marginal för att resultaten skulle hamna på säkra sidan. Generellt har därför krafterna överdrivits något samtidigt som kapaciteterna underskattats, vilket gjort resultaten konservativa. De anses dock vara av sådan kvalitet att de är väl anpassade för en dimensionering av en gångbrygga. Dessutom har de ökat förståelsen för hur gångbryggorna bör dimensioneras.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)