”Ett kul men ändå seriöst ställe” - Vad unga i mediesektorn förväntar sig av sitt arbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Teknik och samhälle

Författare: Tova Sand; [2018]

Nyckelord: Employer Branding; Media industry;

Sammanfattning: Efter år av minskad tillväxt har den globala ekonomiska återhämtningen resulterat i en ökad omsättning av anställda som, i det goda läget, väljer att söka sig till nya tjänster. Detta hand i hand med många arbetsgivares fortsatta oro kring hur man ska göra för att behålla sina anställda eller hitta nya talanger om så behövs. Ett sätt för företag att hantera den rådande situationen är genom Employer Branding, det vill säga de egenskaper och förhållningssätt som ett företag vill förknippas med och de aktiviteter som genomförs i syfte att framhäva dessa. Hypotesen för föreliggande studie är grundad i tidigare forskning och teori kring arbetsgivarvarumärken. En enkätundersökning har skickats ut till unga personer i början av sin mediekarriär där de får besvara påståenden om arbete med kopplingar till funktionella, ekonomiska och psykologiska aspekter. Resultaten visar att unga människor som söker sig till medieföretag i stor utsträckningar är ute efter funktionella och psykologiska aspekter i arbetet, snarare än ekonomiska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)