Små till medelstora företags inställning till och användning av sociala medier : - En kvantitativ undersökning av den svenska marknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik

Sammanfattning: Sedan tidigt 90-tal har internet utvecklats och fått ett större inflytande på marknaden. Web 2.0 har varit en del i den utvecklingen och definieras som en teknologisk infrastruktur som har aktiverat det sociala fenomenet på webben. Web 2.0 har där igenom gett konsumenter en möjlighet att kommunicera med företag via sociala medier. I och med utvecklingen av Web 2.0 kan företag interagera med sina kunder genom nya kommunikationskanaler såsom Facebook, Twitter och Youtube med flera. Sociala medier har en ekonomisk fördel då marknadsföring kan genomföras till en lägre kostnad. Dock menar vissa forskare att sociala medier fortfarande befinner sig i ett embryo-tillstånd då experter tvivlar på dess faktiska betydelse. Att marknadsföra sig online har även bidragit till att teknologiska barriärer minskat, oavsett företagetsstorlek och resurser. Syfte med studien var att mäta små och medelstora företags attityder till och användande av sociala medier. Uppsatsen har genomförts med hjälp av en kvantitativ metod där vi valde att skicka ut en webbenkät till 350 slumpmässigt utvalda små till medelstora företag. Utifrån studiens resultat fann vi tendenser som pekade mot att det var vanligare att B2C företag använder sociala medier. De företag som inte använde sig av sociala medier menade bland annat på att företaget saknade kunskap eller anledning till att använda sociala medier samt att det var för tidskrävande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)