Programmering i förskolan: En kvantitativ studie om pedagogers förhållningssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie har sitt fokus på programmering i förskolan utifrån pedagogers förhållningssätt.
För att besvara syftet och dess forskningsfrågor gjordes en kvantitativ enkätundersökning.
Innan undersökningen kunde genomföras gjordes ett så kallat enkelt slumpmässigt urval i syfte
att få så stor spridning som möjligt. Tre olika internetforum valdes ut, i varje forum ingår det
pedagoger som är verksamma i förskola. Enkätundersökningen skickades ut till alla tre forum.
Vid bearbetningen av det insamlade materialet synliggjordes kontentan som ligger till grund
för studien. Resultatet visar att majoriteten av de som deltog i studien inte har några erfarenheter
av programmering. Cirka en tredjedel av pedagogerna använder sig av programmering
tillsammans med barnen i förskolans verksamhet. De flesta som deltog i undersökningen vet
inte själva hur stort användningsområde programmering i förskolan har. Pedagogernas
förhållningssätt till strävansmålen i förskolans läroplan angående multimedia och teknik i
förskolan är varierande. Några tycker att det är viktigt medan några belyser vikten med att se
utifrån barnens perspektiv.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)