Terminalstrategier för skogsflis på Södra Skogsenergi

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Dept. of Forest Resource Management

Sammanfattning: Skogsbränsle är en viktig del av Sveriges energiförsörjning i och med det högt uppsatta målen som finns på förnyelsebar energi. För att skogsflis ska kunna konkurrera med andra energislag krävs en effektiv försörjningskedja från skog till mottagare. För Södra Skogsenergi är terminaler en viktig buffert i försörjningskedjan för att klara av den höga efterfrågan av skogsflis som råder under vintern. Men terminaler är dyra och medför risker och Södra Skogsenergi vill därför minimera den volym som måste lagras på terminal. Syftet med detta examensarbete är att skapa ett underlag för hur terminaler ska användas och placeras i logistikkedjan för skogsflis med avseende på terminalantal och andel av årsvolym att lagra på terminal. Genom optimering av fyra olika försörjningskedjor med olika antal terminaler har problemställningen analyserats. De fyra scenarierna var; referensscenario med Södras terminaler från 2012, och tre scenarier med 10, 20 och 30 systematiskt utplacerade terminaler. I modellen användes 664 tillgångsnoder, 78 mottagare och två sönderdelningssystem. Planperioden var tre bränslesäsonger á 12 månader och alla förutsättningar hämtades från Södra Skogsenergis verksamhet. Resultatet blev att ca 200 000 m3s dvs. 11 % av årsvolymen måste lagras på terminal för att Södra Skogsenergi ska klara av en säker försörjning. Antalet terminaler i försörjningskedjan hade liten påverkan på transportekonomi och medeltransportavstånd. Resultatet visade att det både var ekonomiskt och mest transporteffektivt att placera terminaler i områden utan mottagare och där det var god tillgång på råvara. Referensscenariot hade ett medeltransportavstånd på 42 km vilket var 25 % kortare än i verkligheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)