Showrooms som kompletterar e-handel : En kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Ämne: E-handeln är en av de snabbast växande shoppingkanalerna och 2016 utförde konsumenterna 51 procent av sina köp online. Under 2016 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent jämfört med år 2015. Men det finns fortfarande många svagheter och konsumenter saknar fysisk kontakt med produkten. Vi kommer i denna uppsats undersöka hur showrooms kan hjälpa till att komplettera e-handel genom att skapa en fysisk plats där kunder kan känna på produkten och sedan beställa hem den.    Problemdiskussion: En orsak till att e-handeln har ökat drastiskt är att konsumenterna får möjlighet till större kontroll genom e-handel där de kan jämföra priser på produkter från olika företag och bekvämlighet i hemleverans, något som fysiska butiker inte erbjuder, men kunderna vill fortfarande ha en möjlighet att fysiskt se produkten innan köp. I vår rapport lyfts fördelarna med fysisk handel och e-handel upp, fördelarna kommer stärkas i ett showroom som kommer arbeta med att komplettera e-handel för konsumenterna. Företag bör idag få insikt i hur man kan arbeta med fysiska och digitala element för att höja tilliten och shoppingupplevelsen för konsumenterna. Vi anser att det behövs skapas en plats där konsumenterna kan gå för att se, testa och känna produkten innan de gör sitt onlineköp då detta är en svaghet med e-handeln.    Syfte: Syftet med denna rapport är att utveckla rekommendationer till företag som vill komplettera e-handeln genom showrooms.      Metod: Studien har grundats på en kvalitativ forskningsmetod och vi har valt att använda en abduktiv forskningsansats. För att kunna komma fram med rekommendationer genom showrooms som kompletterar e-handel har semi-strukturerade intervjuer med konsumenter genomförts för att få en flexibel intervjuprocess.    Slutsats: I studien visar det sig att det finns traditionella konsumenterna som föredrar fysisk handel och de konsumenter som föredrar e-handel men båda var öppna till idén att handla genom showroom.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)