Barns uppfattning av tid : – En kvalitativ litteraturstudie om tidsuppfattning hos barn i de yngre åldrarna

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Jenny Lindén; Alida Carlsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta är en strukturerad litteraturstudie som baseras på tidigare forskning samt vetenskapliga artiklar. Vårt syfte är att genom våra fyra frågeställningar ta reda på hur utvecklingen av tidsuppfattning sker i de yngre åldrarna samt hur barn förstår historisk tid. Vi kommer även belysa varför arbetet med tidsuppfattning är viktigt och vilka arbetssätt som är mest gynnsamma för att utveckla barns tidsuppfattning. Resultatet visar att barn utvecklar sin tidsuppfattning främst i förskoleåldern och i de tidiga skolåren, men denna är egentligen inte helt utvecklad förrän i de tidiga tonåren. Resultatet visar även att det är viktigt att arbeta med tidsuppfattning då detta bland annat utvecklar elevernas identitet, självständighet samt verklighetsuppfattning. Studien visar vidare att undervisningen ska utgå från elevernas egna erfarenheter samt att undervisningen ska konkretiseras och levandegöras. Utifrån vår studie har vi dragit slutsatsen att forskningen skiljer sig på så sätt att den äldre forskningen fokuserar på kognitiv mognad och utveckling av tidsuppfattning i stadier. Den yngre forskningen lägger istället fokus på att utvecklingen av tidsuppfattning sker genom samspel samt lämpliga undervisningsmetoder. Vi har även uppmärksammat hur den äldre forskningen genomfört studier på betydligt äldre barn än vad den yngre forskningen gjort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)