Sex Sigma för kvalitetssäkring av cirkulära processer : En fallstudie vid Carlsbergs hanterings- och tappningsprocess av ölfat

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Industriellt tillverkande företag har traditionellt använt sig av linjära affärsmodeller där verksamhetens ägandeskap avslutats efter försäljning av produkter. En ökad medvetenhet om jordens begränsade resurser hos konsumenter, organisationer och samhällen har drivit EU att under 2018 introducera en hållbarhetsstrategi som syftar till att främja en övergång mot cirkulära ekonomier. Affärsmodellen hos cirkulära ekonomier innebär att verksamheten designar produkten och utformar tillhörande processer så att produkten kan återanvändas, vilket medför en längre livscykel. Carlsberg är en verksamhet som arbetar med cirkulära processer vid tillverkning av öl, läsk och cider, där en del av volymen säljs på fat. Affärsmodellen för dessa fat innebär en cirkulär process där fat cirkulerar i ett slutet system. De senaste tre åren har Carlsberg upplevt en negativ trend i form av ökat antal reklamationer, främst på grund av kvalitetsbrister i fatölsprocessen. I studien användes Sex Sigmas problemlösningsmetodik DMAIC för att identifiera rotorsaker till förekomsten av reklamationer. DMAIC står för faserna Define, Measure, Analyse, Improve och Control. Varje fas har ett specifikt syfte som bidrar till struktur vid genomförandet av förbättringsprojekt. Nyttjandet av DMAIC som problemlösningsmetodik i linjära processer har genom åren visat sig vara framgångsrikt, däremot har lite forskning bedrivits för att undersöka utfallet av att applicera DMAIC vid kvalitetssäkring av cirkulära processer. Studiens syfte har två övergripande perspektiv, ur ett akademiskt perspektiv undersöks DMAIC:s applicerbarhet på cirkulära processer för att bidra till forskningen och övergången till cirkulära ekonomier. Ur ett praktiskt perspektiv syftar studien till att identifiera förbättringsåtgärder och minska förekomsten av reklamationer på Carlsbergs fatöl. Studien genomförde ett projekt där fabriksnya ölfat jämfördes med icke-bearbetade ölfat. Resultatet visade att förekomsten av reklamationer minskade med 77 % när ölen såldes i fabriksnya ölfat.  Ölfatens kvalitet har en signifikant påverkan på mängden reklamationer, vilket indikerar kvalitetsbrister i nuvarande hanterings- och tappningsprocess. En processkartläggning samt undersökning av historisk reklamationsstatistik genomfördes för att identifiera förbättringsmöjligheter. Undersökningen av historisk reklamationsstatistik och intervjuer identifierade kopplingsfel som tredje största reklamationsanledning under 2018. Omfattningen av kopplingsfelet har tidigare inte varit känd. Utöver åtgärd för kopplingsfelets rotorsak har studien även identifierat förbättringsåtgärder inom ansvarsfördelning, hantering, arbetsrutiner och förebyggande kvalitetssäkring. Om Carlsberg väljer att implementera dessa är en realistisk målsättning att sänka antalet reklamationer med 30 %, vilket innebär en besparingspotential på 1 578 000 SEK per år.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)