Podcast : Ett digitalt verktyg för att öka elevers möjligheter till delaktighet på fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med utvecklingsprojektet var att öka elevernas möjligheter till delaktighet på fritidshemmet genom att bedriva en podcast tillsammans med eleverna. Arbetet tog utgångspunkt i aktionsforskning där Tripps aktionsmodell låg till grund för processen. Genomförandet gjordes på ett fritidshem bestående av 46 elever i årskurs 3-6 samt två lärare. Totalt deltog 15 elever och två lärare i projektet som erbjöd möjligheter till delaktighet för elever och lärare i form av inspelning, redigering och publicering. Elevernas kommunikation samt relationen mellan lärare-elev var av vikt för att uppnå projektets syfte. Utvecklingsprojektet förväntades bidra till att öka den digitala kompetensen på fritidshemmet. Genom samtal, observationer och förenkäter anpassade för lärare respektive elever på fritidshemmet framkom att både lärare och elever hade bristfälliga kunskaper inom digital kompetens. Av efterenkäterna som fylldes i efter avslutat projekt kunde utläsas att både elevernas möjligheter till delaktighet samt den digitala kompetensen på fritidshemmet hade ökat i och med arbetet med podcast som pedagogiskt verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)