Framgångsrik matematikundervisning : Framgångsrika matematiklärares beskrivningar av sina undervisningsstrategier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Matematik

Sammanfattning: Den största påverkansfaktorn på elevers studieprestationer är vad läraren gör i undervisningen. Framgångsrika lärares undervisningsmetoder skiljer sig från andra lärares, och eftersom matematik är det skolämne som tycks vara det svåraste att lära sig så är det viktigt att visa exempel på framgångsrik matematikundervisning. Syftet med detta examensarbete var att ta reda på hur framgångsrika matematiklärare i årskurs 4–6 beskriver sin matematikundervisning, samt att lyfta gemensamma undervisningsstrategier som de använder sig av. Sex framgångsrika matematiklärare intervjuades. Intervjuerna transkriberades och sammanfattades för den beskrivande delen av undersökningen, samt kodades för den analytiska delen. Resultaten visade att de intervjuade matematiklärarna brinner för sitt ämne och de har som mål att eleverna ska tycka att matematik är roligt och att de ska få tilltro till sin egen matematiska förmåga. Lärarna har goda kunskaper i matematik men vill ständigt utvecklas och vågar testa nya saker i undervisningen. De gemensamma undervisningsstrategierna som de använder sig av är: diskussioner och kooperativt lärande, problemlösning, digitala hjälpmedel, formativ bedömning och synligt lärande, elevaktiv undervisning där eleverna lär av varandra samt anpassad och varierad undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)