Ledarskapsutbildning – till vilken nytta? - En studie om chefers försök att tillämpa det som förmedlats under en ledarskapsutbildning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Årligen investeras åtskilliga summor på ledarskapsutbildning. Studier visar dock att den kunskap som utvecklas under utbildningen i begränsad utsträckning tillämpas i arbetskontex- ten. För att kunna dra nytta av de satsningar som görs på ledarskapsutbildningar, måste det inom organisationer bli högsta prioritet att skapa goda förutsättningar för medarbetare att använda sig av de kunskaper som utbildningen syftat till att lära ut. Kontextuella faktorer har visat sig vara av avgörande betydelse för individens möjligheter att använda sig av det som förmedlats under en utbildning. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur en organisation kan skapa förutsättningar för chefer att använda det som förmedlats under en ledarskapsutbildning i sitt dagliga arbete, samt ge fördjupad kunskap om vilka hinder och möjligheter chefer upplever i sina försök att tillämpa det som lärts in under en genomgången ledarskapsutbildning. Forskningsproblemati- ken har studerats med utgångspunkt i en organisation som vid tidpunkten för genomförandet av studien stod inför utmaningen att lyckas implementera de operativa chefernas nyförvär- vade kunskaper från en genomförd ledarskapsutbildning, i verksamheten. För att besvara studiens forskningsfrågor har tio kvalitativa intervjuer med operativa chefer inom organisat- ionen genomförts. Insamlad data har bearbetats genom en innehållsanalys och sedan analyserats, tolkats och diskuterats i relation till studiens teoretiska utgångspunkter och ett urval av tidigare forskning inom området kunskapsöverföring. Resultatet visar att samtliga chefer i efterhand har målat upp en positiv bild av den genomförda utbildningen och att de upplever utbildningsinnehållet som relevant för rollen som chef inom organisationen, vilket indikerar att cheferna varit benägna att använda det som förmedlats under utbildningen. Det framstår också som att benägenheten att använda utbildningsinnehållet i sitt dagliga arbete påverkas av tidigare erfarenheter och förhållnings- sätt. Vårt resultat indikerar även att det finns ett flertal faktorer som kan utgöra hinder eller möjligheter i chefernas försök att tillämpa de kunskaper som förmedlats under ledarskapsut- bildningen och att det finns både positiva och negativa aspekter av de flesta av dessa faktorer. Några av de faktorer som är av betydelse är autonomin och handlingsfriheten i arbetet, de normer som råder inom organisationen, samt det sociala stödet från överordnad och kollegor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)