Det är en tolkningsfråga - Förskolechefers uppfattningar av deras pedagogiska ledarskap

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Diana Magnusson; [2016-01-22]

Nyckelord: pedagogiskt ledarskap; skolledarskap; förskolechef;

Sammanfattning: Syfte: Det övergripande syftet för studien är att utifrån ett fenomenografiskt perspektiv undersöka hur förskolechefer uppfattar det pedagogiska ledarskapet. Detta görs genom att studera vad förskolechefer menar är målet med sitt uppdrag som pedagogiska ledare, vilka handlingar de anser ingår i det pedagogiska ledarskapet samt vad de uppfattar som förutsättningar för det pedagogiska ledarskapet. Teori: Då syftet är att försöka tolka och förstå hur olika förskolechefer ser på sitt uppdrag som pedagogiska ledare har en fenomenografisk ansats valts. Detta innebär att människor antas uppfatta världen på olika sätt och att det går att urskilja kvalitativa skillnader i dess olika sätt att uppfatta fenomen i världen. Studiens ontologiska utgångspunkt ligger i ett anslutande till Marton och Booths icke-dualistiska hållning. Det betyder att både individuell och social konstruktivism anses göra en icke gynnsam gränsdragning mellan en inre och en yttre värld. Istället ses, i denna studie, världen som konstituerad mellan den inre och den yttre världen. Metod: Det empiriska materialet utgörs av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer med åtta förskolechefer med varierande bakgrund, i fyra olika kommuner. Intervjuerna har sedan transkriberats ordagrant varpå citat och utsagor valts ut och analyserats utifrån referentiella och strukturella aspekter. Detta har gjorts genom ett sökande efter likheter och skillnader i respondenternas uttalanden. Genom detta har ett antal beskrivningskategorierer arbetats fram som visar på kvalitativa skillnader i uppfattningar av pedagogiskt ledarskap. Resultat: Studiens resultat utgörs av tre beskrivningskategorier. Kategorin delta i dialog kring tolkningen av verksamhetens uppdrag, innebär att förskolecheferna fokuserar på mötet med pedagogerna och att de arbetar genom dialog och återkoppling. Inom den andra kategorin, strukturera så att pedagogerna kan tolka och omsätta verksamhetens uppdrag fokuserar istället förskolecheferna på verksamhetens ramar och förutsättningar och arbetar med att skapa en organisation som underlättar för pedagogerna att arbeta professionellt med pedagogiken. Den tredje kategorin, rikta fokus och processer utifrån den egna tolkningen av verksamhetens uppdrag synliggör hur förskolecheferna fokuserar på det egna förhållningssätet och den påverkan de har på verksamheten. Inom ramen för denna uppfattning arbetar förskolecheferna med att styra och påverka verksamheten genom exempelvis budget och personalsammansättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)