Gör elever skillnad på varandra på grund av kön? : En intervjustudie med 20 elever i åldrarna 6-9 år om jämställdhet i skolan och på fritids

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Enligt läroplanen är det viktigt att skolans personal arbetar aktivt med att motverka stereotypa könsroller i samhället för att skapa större jämställdhet mellan könen. På grund av detta valde vi att genomföra denna studie för att se hur åsikter angående jämställdhet ser ut i skolan bland lärare och elever. Syftet med denna studie var att undersöka hur elever uppfattar betydelsen av deras kön. Frågorna som studien skulle ge svar på var: leker eleverna olika med varandra beroende på kön, gör lärare skillnad på eleverna efter kön och vad tycker i så fall eleverna om det samt om eleverna anser att det spelar roll om man är pojke eller flicka. Studien är kvalitativ och genomfördes genom att intervjua tjugo elever i åldrarna 6-9 år. Resultatet visar att eleverna har uppfattningar om vad jämställdhet är men i vissa situationer kan stereotypa mönster mellan flickor och pojkar träda fram. Samtliga elever tyckte att könet inte har någon betydelse men under intervjuerna framkom flertalet åsikter om skillnader mellan könen. Eleverna leker olika beroende på vilket kön lekkamraten har samtidigt som de uppfattar att lärarna ser olika förmågor hos eleverna kopplat till kön. Slutsatser som kan dras av detta är att eleverna är medvetna om hur man bör förhålla sig till jämställdhet men i praktiken fungerar det inte alltid som tänkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)