Bildomtagning en fråga om kunskap och kompetens - Röntgensjuksköterskors berättelser

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Inom ramen för röntgensjuksköterskors kompetens ingår flertalet yrkesspecifika kunskaper. Det ställs särskilda krav på teoretisk, teknisk och praktisk kunskap om optimal diagnostisk bild och optimal stråldos ska uppnås. Förutsättning för en god radiografisk omvårdnad och optimal bild är röntgensjuksköterskans kompetens, kunskap, skicklighet och erfarenhet. Tidigare forskning har visat att röntgensjuksköterskans kompetens, skicklighet, erfarenhet och kunskap utgör underlag för att skapa diagnostisk bild. Syftet med studien är att undersöka röntgensjuksköterskans anledning till bildomtagning och hur de skapar bästa möjliga diagnostiska bilder. En pilotstudie med kvalitativ innehållsanalys utfördes. Fyra röntgensjuksköterskor som arbetar med konventionell röntgen intervjuades. I resultatet framkom att röntgensjuksköterskans kunskaper och erfarenheter kunde vara en av anledningarna till bildomtagning vilket berodde på flera faktorer såsom bristande kunskap, information, förberedelse, planering, och dålig interaktion med patienten. Ytterligare orsakades bildomtagning av andra faktorer såsom patientens rörelse/smärta, tekniken, tidspress, miljön, stress och inte minst bristande information/kommunikation med patienten. Dessutom framkom att röntgensjuksköterskor kunde skapa bästa möjliga diagnostiska bilder med hög patientsäkerhet genom att vara noggranna, uppmärksamma, koncentrerad samt använda sig av olika taktik, strategi, hjälpmedel och inte minst göra patienten delaktig. Resultatet har bidragit till en förståelse kring anledningen till bildomtagningar och om hur röntgensjuksköterskor skapar optimala bilder med hög patientsäkerhet utan omtag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)