Skolsköterskans arbete rörande kvinnlig könsstympning

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: kulturella eller sociala orsaker. Skolsköterskor som arbetar på svenska skolor med många invandrarbarn möter i sitt arbete flickor som riskerar att könsstympas eller redan är könsstympade. Då flickan tillbringar en stor del av sin tid i skolan får skolsköterskan möjlighet att bygga upp en relation med flickan och hjälpa henne om hon söker upp skolsköterskan för eventuella besvär. Skolsköterskan har stöd av lagar och riktlinjer i sitt arbete för att förhindra att könsstympning sker då flickan är bofast i Sverige. Syfte Syftet med denna magisteruppsats är att beskriva hur skolsköterskor arbetar med och för flickor som riskerar att könsstympas eller som redan är könsstympade. Metod En pilotstudie där två skolsköterskor från invandrartäta områden i Göteborg intervjuades med semistrukturerade frågor efter en kvalitativ metod. Resultat I resultatet framkom tre huvudkategorier: Relations- och kontaktskapande arbete, Stöd i/genom kommunikation samt Informationsutbyte. Dessa beskriver hur skolsköterskan bygger upp en relation med både flickan och föräldrarna, hur skolsköterskan kan ge stöd åt flickan men även hur hon själv får stöd i sitt arbete samt hur informationsutbyte ger kunskaper mellan skolsköterskan och flickan men även med hennes föräldrar. Diskussion I resultatet framkommer det att skolsköterskorna hade god erfarenhet av ämnet. De visade även på ett kulturellt förhållningssätt som präglades av både förståelse och förförståelse, som till stor del grundades i en handledningsgrupp. Erfarenhet och kunskap styrks dessvärre inte i tidigare forskning, som istället visar på okunskap, bristfälliga riktlinjer, attitydproblem och ointresse bland vårdpersonal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)