Låt kunden göra valet : En explorativ studie om CSR inom sporthandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte & forskningsfråga: Syftet med vår studie är att få en djupare förståelse för den roll Corporate Social Responsibility (CSR) har i sporthandeln genom att undersöka och analysera den vikt företag inom sporthandeln lägger vid CSR. Vidare är syftet att undersöka konsumenters syn på CSR inom sporthandeln och de faktorer som påverkar konsumenters köpbeteenden, samt näringslivsorganisationers analys av CSR:s nuvarande och framtida roll. Forskningsfrågan i vår studie är: Hur kan företag inom sporthandeln använda CSR i sin marknadsföring på ett konkurrenskraftigt sätt?   Metod: Då vi ämnar få en djupare förståelse för CSR:s roll inom sporthandeln valde vi att utföra en explorativ kvalitativ studie och har därmed valt en induktiv ansats. Insamlingen av vårt empiriska material har skett genom intervjuer med representanter för Intersport och Team Sportia samt för CSR of Sweden och Svensk Handel. Vidare genomfördes fokusgrupper för att undersöka konsumenternas perspektiv.   Slutsatser: Vi har genom vår studie kunnat uppmärksamma vissa tendenser som bidrar till att nå en djupare förståelse för CSR:s roll inom sporthandeln. De tendenser vi har kunnat se är bland annat att konsumenter efterfrågar mer information om hållbara produkter, samt att priset är av stor betydelse vid val av produkter. Den tredje tendensen vi tycker oss kunna se är att sportföretagen i vår studie i nuläget inte vill förmedla hållbarhet då de snarare verkar se hållbarhet som en hygienfaktor än en positioneringsstrategi. Vår studie visar dock att det kan vara fördelaktigt att marknadsföra CSR, då information om hållbara produkter efterfrågas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)