Kompetens på liv och död : Studie om kompetensöverföring i inskolningsprocessen inom offentlig verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Dagens arbetsmarknad kännetecknas av ständig rörlighet av arbetskraft och en generationsväxling som under de närmsta åren kommer att påverka efterfrågan på arbetskraft. Under sådana omständigheter är det viktigt att säkra att de kompetenser som organisationers medarbetare innehar stannar kvar även om enskilda medarbetare väljer att lämna organisationen. För att säkra dessa kompetenser var kompetensöverföring en central fråga att arbeta med. Svensk sjukvård är inget undantag från denna verklighet, utan är i stort behov av att attrahera nya och kompetenta medarbetare. För att säkra att nya medarbetare får den kompetens som behövs för organisationens verksamheter, är individuella och organisatoriska villkor för kompetensöverföring under inskolning varit viktiga faktorer. Vi har studerat medarbetares upplevelser av vad som villkorar kompetensöverföring under inskolningsprocessen på Norrlands universitetssjukhus. Utifrån tidigare forskning har vi definierat begreppet kompetens genom faktorerna motivation, kunskap, färdigheter, erfarenheter, nätverk och värderingar. Dessa har utgjort grunden för genomförandet av denna studie. Vidare har strukturer som HR-strategier, handledar- och mentorskap samt inskolning identifierats. Strukturerna har studerats ur perspektivet att dessa utgör villkor för hur kompetensöverföring genom inskolning kan ske. Resultaten av studien visade på att alla ovan beskrivna villkor påverkade hur kompetensöverföring sker. Samtliga deltagare upplevde även att kompetensöverföring genom inskolning är ett område som bör ges stort fokus i syfte att säkerställa god och hög kvalité så väl ur medarbetar- som medborgarperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)