Sinnesmarknadsföring : Två olika handelsplatsers attraktivitet ur ett konsumentperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: På grund av att konsumenters beslutsfattande har utvecklats till att ofta grundas i emotionella motiv, har handelsplatser utökat sitt utbud till att erbjuda upplevelser som engagerar flera olika sinnen. Utifrån att den moderna marknadsföringen ofta har utgått ifrån att konsumenter fattar rationella beslut och inte har betonat betydelsen av känslor, upplevelser och sinnesintryck, har en ny typ av marknadsföring uppmärksammats: sinnesmarknadsföring. Det har skett en växling inom handeln, från stadskärnan till köpcentrum utanför stadskärnan, och anledningen verkar vara att köpcentrum har lyckats med en högre attraktivitet. Eftersom köpcentrumet i Jönköping expanderar och formar om både sitt koncept och utseende för att skapa en shoppingupplevelse samtidigt som flera butiker har stängt inne i Jönköpings stadskärna, är det ett intressant och aktuellt område att studera. Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva hur konsumenters upplevda attraktivitet av en handelsplats påverkas av sinnesmarknadsföring. Genom att undersöka hur de olika delarna i sinnesmarknadsföring kan användas och hur de påverkar konsumenterna, kommer denna uppsats att beskriva hur handelplatser kan använda sig av sinnesmarknadsföring för att öka sin attraktivitet. Metod: Undersökningen genomfördes med en kvalitativ utgångspunkt i form av semistrukturerade gruppintervjuer. Tolv stycken personer intervjuades i grupper om två personer för att få så fyllig data som möjligt. Informanterna bestod av sju stycken kvinnor och fem stycken män i olika åldrar med olika sysselsättningar. Urvalet skedde genom bekvämlighets-, och snöbollsurval med anledningen att uppnå ett så relevant urval som möjligt. Slutsats: Sammanfattningsvis kan det konstateras att de konsumenter som denna studie innefattar påverkas av handelsplatsernas atmosfär, genom att den upplevda attraktiviteten ökar genom attribut som engagerar sinnena, oavsett om det är en medveten eller omedveten sinnesmarknadsföring. Detta grundas i informanternas beskrivningar av de båda handelsplatserna då de antingen hade en positiv eller negativ inställning till attributen som stimulerade sinnena samt att det fanns ett visst samband mellan valet av handelsplats och inställningen till attributen. De sinnen som verkar påverka informanterna mer är syn (i form av färger, rymd, ljus och arkitektur), smak (då restaurangutbudet var viktigt) och känsel (genom vädret, temperaturen och mängden människor). Doft-, och hörsinnet påverkade informanterna, men inte på samma sätt som övriga sinnen. Däremot påverkade samtliga sinnesintryck tillsammans deras helhetsupplevelse av handelsplatserna. Hur informanterna resonerade kring valet av handelsplats kan sammanfattas i att, när de ville ”shoppa” valde de köpcentrumet och när de ville ”strosa och umgås” valde de stadskärnan. Detta tyder på att handelsplatserna använder sig av attribut som skapar två olika atmosfärer som passar till olika slags shopping. Samtliga informanter menade att det som är avgörande för en handelsplats attraktivitet, vilket också påverkade deras val av handelsplats, är att det är rymligt, ljust, fräscht (att det hålls efter och utvecklas) och att det är en lugn atmosfär. Detta uppnås genom att använda attribut som engagerar alla våra fem sinnen. Alltså kan arkitektur, möbler, färger, musik, dofter och olika smakupplevelser användas på ett sätt som gör att informanterna upplever en högre attraktivitet. Nyckelord: Sinnesmarknadsföring, attraktivitet, konsumentbeteende, val av handelsplats. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)