Gamification - En studie om motivation i fitnessappar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Studien ämnar förstå hur användare motiveras till att gå med i utmaningar som ger en ekonomisk belöning, detta utforskas med en kvantitativ undersökning av användare i fitnessappar. Undersökningen har utförts genom att konkretisera forskningsfrågan utifrån vår undersökningsmodell som hanterar spelelement; ekonomiska belöningar och utmaningar, SDT; hur inre och yttre motivationsfaktorer kan påverka en individs motivation till att utföra en utmaning samt SCT; hur individer motiveras genom social jämförelse. Resultaten visar att användare starkt motiveras av inre motivation medans de generellt inte motiveras av social komparation. Utöver detta visar studien att motivationen för den ekonomiska belöningen är väldig oförutsägbar och att denna typen av yttre motivationsfaktorer bör kompletteras med inre motivationsfaktorer för med högre sannolikhet kunna motivera användare till att anta utmaningen. Studien kommer även fram till att generiska inre motivationsfaktorer är mer effektiva än specifika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)