Projekthantering hos Vattenfall Eldistribution AB jämfört med andra nätbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen för Industriell ekonomi, Elektro- och Maskinteknik

Författare: Kristina Darefelt; Filip Vidén; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete har utförts på uppdrag av Vattenfall Eldistribution AB. Syftet med arbetet var att utvärdera förbättringspotentialen i projekteringsprocessen på avdelningen för optimering, med målet att kunna ge förslag på förbättringar av processen vilket i slutändan kan leda till ett effektivare projektflöde. Det upplevs på avdelningen att det finns icke värdeskapande aktiviteter i arbetet som bör ses över.  För att få en djupare förståelse för projekteringsprocessen har författarna av arbetet själva utfört en projektering efter den arbetsprocess som finns. Projekteringen klassades som ett elkvalitetsärende. Vid genomförd projektering kunde elkvaliteten höjas för samtliga kunder i området. För alla abonnenter utom en hamnade gränsvärdena inom Vattenfalls riktlinjer. För att göra en jämförelse med andra sätt att arbeta har en studie inspirerad av benchmarking genomförts hos olika nätbolag. Till grund för analysen har data samlats in genom kvalitativa intervjuer. Intervjuerna har spelats in och transkriberats. Materialet har sedan sorterats och analyserats med hjälp av en kvalitativ datamatris. Efter genomförda intervjuer kunde det konstateras att arbetssättet på de olika bolagen till stor del liknar varandra. Dock kunde vissa skillnader i utförandet och synen på ekonomiska kalkyler och nyckeltal observeras. Även i storleken på initierade projekt kunde skillnader ses. Samtliga deltagare i benchmarkingstudien uttryckte att de överlag är nöjda med hur arbetsprocessen ser ut.  Analys av det insamlade materialet visade att det för vissa moment i arbetsprocessen finns förbättringspotential.  Efter genomfört arbete kunde slutsatsen dras att det finns en del moment i processen som bidrar till icke värdeskapande tid. Detta har visat sig i form av aktiviteter då någon form av avbrott tvingats göras i processen. Genom att förbättra eller eliminera dessa moment bör ett effektivare arbetsflöde kunna fås. Hanteringen av kalkyler och nyckeltal är ett av dessa moment. Förslag lämnades på att tydligare information kring syftet och användningen av dessa bör presenteras för medarbetarna. Även de brister som finns i projekteringsverktygen kan bidra till ett långsammare processflöde. För dessa har inga förslag till förbättring kunnat lämnas, dock ansågs det som viktigt att lyfta dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)