Internationalisering : En undersökning om de faktorer som påverkar internationaliseringen hos små och medelstora företag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Bakgrund: Internationalisering har blivit en given aktivitet för många företag, oavsett storlek. Anledningen är för att globala företagsaktiviteter har ökat dramatiskt under de senaste årtionden och gränsen mellan nationella och internationella marknader är idag tunn. Trots att många forskare har undersökt fenomenet och många modeller samt koncept har konstruerats som förklarar företags internationalisering, är de inte alltid entydiga med det empiriska stödet om hur företag internationaliseras och vad som påverkar deras internationaliseringsutveckling. Därmed hävdar många studier att det behövs mer forskning kring företags internationalisering, i synnerhet bland små och medelstora företag då de är viktiga aktörer inom världshandeln. Syfte: Denna studie ämnar ge en större förståelse kring hur företag går tillväga när de internationaliseras och vad som har en påverkan på företagens internationaliseringsutveckling. Metod: Uppsatsen består av sju fallstudier av små och medelstora företag inom olika branscher från Växjöområdet. En kvalitativ forskningsmetod har tillämpats och både primär- samt sekundärdata har använts. Primärdata har samlats in via intervjuer med respondenter från företagen medan sekundärdata har samlats in via företagens hemsidor, årsredovisningar samt pressmedelanden. Resultat, slutsatser: Information om utländska marknader, erfarenhet av internationell handel och beslutsfattaren i företaget accepteras som influerande faktorer på företagets internationalisering. Det är påvisat att ett samband råder mellan information om utländska marknader, erfarenhet av internationell handel, den upplevda risken, beslutsfattaren i företaget och företagets internationalisering

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)