En bransch i förändring - En kvalitativ studie om värdeskapande inom tidningsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur värdeskapande sker mellan leverantör och konsument i tidningsbranschen ur ett service dominant logic-perspektiv. Forskning visar att tidningsbranschen genomgår ett skifte mot ett allt större fokus på tjänsten i sin helhet istället för på den fysiska produkten. En anledning till att branschen förändras tillskrivs den pågående digitaliseringen, som i sig möjliggjort ett samskapande av värde mellan tidning och läsare. Med utgångspunkt i de tre faktorerna relation, kommunikation och kunskap baseras uppsatsen på intervjuer med sju olika tidningar och en oberoende person med branschkännedom. De resultat som framkommer stärker bilden av ett skifte mot SDL och tyder på att värdeskapandet påverkats av de ökade kunskapskraven och ett minskat avstånd mellan tidning och läsare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)