Miljömedvetenhet och livsmedelsval : En kvantitativ studie om konsumenters miljömedvetenhet i förhållande till deras livsmedelsval

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Niklas Lundberg; Anton Niemi; [2017]

Nyckelord: miljömedvetenhet; klimatsmart; miljömat;

Sammanfattning: Bakgrund Utsläppen av växthusgaser i världen ökar och de livsmedelsval konsumenter gör har en allt större betydelse för att skapa en hållbar framtid för miljön. Syfte Studiens syfte är att undersöka hur miljömedvetna konsumenter anser att de är i sina livsmedelsval och jämföra det med hur de anger att de äter. Syftet är också att undersöka om det finns skillnader i livsmedelsval mellan olika demografiska grupper. Metod En webbaserad enkätundersökning genomfördes med 439 respondenter som rekryterades genom ett bekvämlighetsurval. Datan analyserades och bearbetades i dataprogrammet IBM SPSS Statistics 24. Chi-två test användes för att se om det fanns några skillnader mellan variablerna. Signifikansnivån sattes till p≤0,05. Resultat De flesta respondenterna gjorde inte livsmedelsval som motsvarade deras egen uppfattade miljömedvetenhet. Män åt nötkött oftare än kvinnor, vilket även var den enskilt största orsaken till att män hade mindre miljövänliga livsmedelsval än kvinnor. Att livsmedel är ekologiska samt i rätt säsong var något som prioriterades mer i butiker än på restauranger enligt respondenterna. Det fanns ingen korrelation mellan utbildningsnivå och livsmedelsval. Slutsats Då deltagarnas uppfattade miljömedvetenhet ej stämde överens med deras livsmedelsval framgår det att en viss inkonsekvens finns. Att nötkött konsumeras i högre grad hos män är något som påvisats i tidigare studier och har även observerats i denna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)