Försäljningssajternas funktioner

Detta är en Magister-uppsats från Data- och systemvetenskap

Sammanfattning: I dagens samhälle växer sig internethandeln starkare och starkare för varje år. Det är ett bekvämt sätt för kunderna att handla på, de kan sitta hemma och få sina produkter skickade till sig. För att ett företag ska kunna vara konkurrenskraftig och locka till sig kunder, är det därför viktigt att de har en sajt som de kan sälja sina varor ifrån. Och att denna försäljningssajt också är lockande för kunderna, så att de väljer den framför andra försäljningssajter är någonting mycket viktigt, för att ett företag ska växa och tjäna pengar. För att underlätta skapandet utav försäljningssajter, så kommer jag i den här uppsatsen ta reda på vilka funktioner som kunderna förväntar sig hitta på en försäljningssajt. Vilka de tycker om att använda och vad det är som får dem att känna sig hemma på en försäljningssajt och vilja komma tillbaka till den. Resultatet från arbetet kan sedan ligga till grund för att skapa ett ramverk, för att utveckla försäljningssajter eller till hjälp om man har blivit anställd att göra en försäljningssajt åt ett företag. För att ta reda på detta har jag dels undersökt en stor mängd försäljningssajter, för att se vilka funktioner som är vanligast, hur de ser ut och vad de i sin tur innehåller. Delvis utifrån detta intervjuade jag även kunder för att ta reda på vad de tycker om en mängd olika funktioner, vad som är viktigt för dem inom olika områden och hur de använder en försäljningssajt. Resultatet från dessa samlade jag sedan ihop till en kravspecifikation på vilka funktioner ett ramverk för försäljningssajter bör ha och hur de kan vara utformade. Eftersom det inte verkar finnas någon tidigare forskning kring detta, ligger mycket fokus på undersökningen av vilka funktioner som finns och vad kunderna tycker om dessa mm.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)