Hållbarhetsrapportering vid nordiska universitet och svenska högskolor

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Rapportering av hållbarhet blir allt vanligare bland företag och enligt lag måste offentliga företag i Sverige hållbarhetsrapportera. Lagkravet gälller däremot inte universitet och högskolor och det är därför intressant att studera deras frivilliga hållbarhetsrapportering. Den svenska populationen ansågs liten därför studerades även de nordiska grannländerna. Utifrån detta formades syftet, Studiens syfte är att analysera orsaker till svenska universitets rapportering med avseende på hållbarhet. Studien skall även belysa vad och hur svenska universitet hållbarhetsrapporterar och jämföra mot övriga nordiska universitet. Utifrån syftet växte två forskningsfrågor fram, Varför väljer svenska universitet att rapportera hållbarhet eller varför väljer de att inte göra det? Hållbarhetsrapporterar svenska och andra nordiska universitet, i så fall hur och vad rapporterar de om sin hållbarhet?   För att besvara forskningsfrågorna genomfördes en dokumentanalys och en enkätundersökning. Den insamlade empirin kopplades sedan ihop med teorier och tidigare forskning. Studien visar att universiteten och högskolorna rapporterar liknande information inom hållbarhet. Att hållbarhetsrapporteringen inte är utbyggd beror delvis på att det inte finns något krav på att rapportera den. För att utveckla denna studie skulle en noggrannare undersökning bland de nordiska grannländerna kunna göras. Tidigare forskning har konstaterat att hållbarhetsrapportering är under uppbyggnad men behöver utvecklas för att passa universitetens verksamhet. Denna studie har därför tagit fram relevanta indikatorer anpassade för universitetens rapportering av hållbarhet och som kan vara till nytta för uppbyggnaden av den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)