Ett overkligt sångideal? - En studie i hur några av dagens sångpedagoger upplever att samtida populärmusikaliska sångideal påverkar sångundervisning på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur några av dagens sångpedagoger upplever att populärmusikaliska sångideal påverkar sångundervisning på gymnasiet, samt hur pedagogerna arbetar för att hjälpa elever att lära känna och förstå sin egen sångröst. Studien har genomförts med hjälp av fyra kvalitativa forskningsintervjuer med sångpedagoger som undervisar på gymnasiet. Litteraturgenomgången belyser vilka faktorer som kan forma sångideal samt hur barn och ungas röster påverkas av samtida populärmusik. Resultatet tyder på att vissa populärmusikaliska sångideal kan ha en negativ inverkan på sångundervisning och utvecklingen av unga personers röster. Eftersom inspelad sång inom samtida populärmusik till stor del bygger på ljud/klanger som endast kan uppnås genom studioteknologi, skapar de sångideal hos unga sångare som är fysiskt ouppnåeliga. Studiens informanter föreslår alternativa, mer idiomatiska sätt för sångelever att lära känna och utveckla sina sångröster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)