Resursskolans uppdrag ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Det övergripande syftet är att, om möjligt, undersöka olikheter och attityder som berör resursskolansuppdrag i och omkring de berörda resursskolorna K1 & K2. Vidare att utifrån detta kartlägga ochförsöka lyfta fram uppfattningar om resursskolans uppdrag för att där igenom jämföra och belysakärnpunkter, för att starta en debatt om resursskolans uppdrag. Studien bör betraktas somemancipatorisk därför att arbetet initialt utgår från nyfikenhetsforskning och önskar leda mottillämpning genom kritiskt konstruktiva dialoger. Undersökningens empiri bygger påhalvstrukturerade intervjuer med stöd i fenomenologin. Sju planerade och tre oplanerade respondenterfrån två skilda kommuner har medvetet valts ut därför att alla är direkt anknutna till diskursenresursskola inom olika tjänsteområden. Respondenterna förväntas ha goda erfarenheter av elevstödutifrån olika perspektiv, vilket förväntades klargöra en bredare bild av fenomenet resursskolansuppdrag.Studiens resultat grundas i tre vetenskapsteoretiska perspektiv, skolkod, sociokonstruktivistiskt- ochsociokulturellt-perspektiv. För att söka korrelerande eller divergerande uppfattningar/attityder harsammanställningen av empirin bearbetats genom meningskodning i relation till kategorisering, för attutmynna i meningskoncentration. Tidigare forskning beskriver bl.a. att praxis i särskildundervisningsgrupp verkar oförändrad trots tidigare reformer och regleringar av skolans uppdrag.Kommuner är lämnade åt, att efter egen förmåga, reglera funktionen av verksamheter liknanderesursskolan. Litteratur visar också att ett specificerat uppdrag för ”resursskola” inte existerar.Resursskola utgör en särskild undervisningsgrupp och är en specialpedagogisk angelägenhet.Studien visar att uppfattningar om resursskolans uppdrag varierar mellan de två undersöktakommunerna K1 och K2. Uppfattningen av resursskolans uppdrag varierar även inom den undersöktaenheten K2. De problemområden som tydligast framkommer behandlar hemskolans behov avsärskilda utredande enheter för att om möjligt kunna stödja de elever som uppvisar omfattandesociala- och beteende-avvikelser. Andra område som respondenterna genomgående beskrev är behovetav tydlighet och flexibilitet i det gemensamma elevansvaret vid slussning mellan resursskola ochhemskola. Arbetet avslutas med specialpedagogiska implikationer följt av förslag till fortsatt forskninginom det specialpedagogiska området.Nyckelord:

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)