Ledarskap på distans : En studie om relation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Författare: Daniel Isklint; [2017]

Nyckelord: glesbygdsproblematik; påverkansfaktorer; ungdomar;

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet var att genom kvalitativ innehållsanalys av 173 elevtexter, skapa förståelse för ungdomars föreställningar om framtiden i en region med glesbygdsproblematik. Studiens frågeställning var: vilka påverkansfaktorer när det gäller geografisk rörlighet går att finna i ungdomarnas föreställningar och hur föreställs dessa faktorer påverka deras framtidsplaner? Vid analysen av ungdomarnas föreställningar skapades följande kategorier: utbildning, arbete, natur och miljö, rätt format, sociala relationer, personlig utveckling, nya upplevelser, samt trygghet. Påverkansfaktorerna som framkom i ungdomarnas föreställningar var brist på eller tillgång till dessa kategorier. Temat som framkom efter analysen av det underliggande mönstret hos kategorierna var möjligheter för individen. Resultatet diskuterades i ljuset av Zygmunt Baumans samhällsanalys, teorier om fostran av den ideala samhällhällsmedborgaren samt tidigare forskning om vad som påverkar ungdomars geografiska rörlighet. Utifrån den teoretiska referensramen samt tidigare forskning i bakgrunden skulle resultatet kunna förstås utifrån den moderna samhällskontext ungdomarna är en del av, där individer ständigt uppmanas att uppmärksamma och granska sina egna val och möjligheter och att sätta sig själva i centrum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)