Motivation till avancemang inom dagligvaruhandeln : En fallstudie av Coop Konsum Rönninge

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET); Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning:

Sammanfattning

 

Uppsatsens titel: Motivation till avancemang inom dagligvaruhandeln

Uppsatsnivå: Kandidatuppsats inom ledarskap

Författare: Ahmed Ismail och Johan Karlsson

Handledare: Henrik Barth

Nyckelord: Dagligvaruhandeln, avancemang, behov, mål samt inre och yttre motivation

Problemformulering:Vad motiverar personal inom dagligvaruhandeln att avancera?

 

Syfte: Studien syftar till att få en förståelse för vad som motiverar personal inom dagligvaruhandeln genom undersöka områdena behov, mål samt inre och yttre motivation. Vidare vill vi förstå vad som motiverar personal att avancera. Undersökningen genomförs i form av intervjuer med ett antal avdelningsansvariga samt säljledare och butikschef i en fallstudie inom dagligvaruhandeln.

 

Teoretisk referensram: Vi utgår från fyra huvudbegrepp i vår teoretiska referensram vilka är behov, mål samt inre och yttre motivationsfaktorer. I dessa teorier utgår vi huvudsakligen från fem författare men det tas även upp flera andra författare som styrker deras påståenden. Den teoretiska referensramen är sammanställd i en modell där vi visar hur teorin hänger samman.

Metod: För att kunna besvara syftet i studien användes en kvalitativ undersökning vilken genomfördes i form av sex besöksintervjuer.

Resultat: Resultatet i studien visar att alla huvudbegrepp har en påverkan på motivationen att avancera dock i varierande grad. Eftersom dagligvaruhandeln är en kundintensiv bransch som kräver mycket ansvar behöver personalen motiveras av utmaningar. Personal som drivs av utmaningar har ett högt prestationsbehov och en högre inre motivation. De föredrar även utmanande mål. Samhörighet har visat sig vara mer av en förutsättning eftersom personalen inom dagligvaruhandeln arbetar tätt inpå varandra med ett intensivt kundbemötande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)