Framgång i sociala företag En studie av hur frmgång kan definieras och uppnås i sociala företag

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anna-karin Jönsson; Sabina Ridelberg; [2007-01-23]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Dagens utveckling mot att företag i allt större utsträckning betonar och lyfter fram sociala målsättningar är problematisk då den ställer andra krav på företags arbetssätt än då vinstperspektivet står i fokus. Hur man som företag arbetar mot sociala mål på ett framgångsrikt sätt har inte belysts i utmärkande grad inom litteraturen och därför kommer denna uppsats att försöka granska denna problematik. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur framgång kan definieras i sociala företag och hur ett företag kan arbeta inom olika områden för att uppnå denna framgång. Avgränsningar: Denna uppsats fokuserar och behandlar det sociala företaget Coompanion och dess arbetssätt. Dessutom avgränsas i uppsatsen områdena för ett företag att nå framgång till dess fokus, mätmetoder, ledarskap, medarbetare och varumärke. Metod: Uppsatsens undersökning av Coompanions arbetssätt grundas på kvalitativ primär data i form av intervjuer med fem intervjuobjekt. Uppsatsens teoridel baseras dessutom på kvalitativ sekundär data som vetenskapliga artiklar och verk av kunniga inom ämnet icke vinstfokuserat företagande. Utifrån teorin och intervjuobjektens svar dras slutsatser om dels Coompanions arbetssätt men även om sociala företag generellt i de fall då det kan anses att förutsättningarna är gällande för alla sociala företag och där Coompanion endast exemplifierar arbetssätten. Resultat och slutsatser: Framgång kan i ett socialt företag definieras som dess grad av fullföljande av uppsatta mål och uppdrag eller affärsidé. I uppsatsen framkommer slutsatser om att det är viktigt att sociala företag genomsyras av en samstämmighet om vad verksamheten ska ägna sig åt och inte ägna sig åt för att nå framgång. Sociala företag har ofta mer diffusa mål än vinstfokuserade företag och vi anser därför att de oftare har problem med att formulera användbara mått. Balanserat styrkort föreslås som verktyg för att definiera värdeskapande aktiviteter och öka måluppfyllelsen. I uppsatsens studie framkommer det att politiskt ledarskap är att föredra då maktstrukturer ofta är svaga i sociala företag. Vidare är delaktighet och rätt människor viktigt för att skapa ägandeskap och ansvarskänsla för företaget hos medarbetarna och skapa motivation. Detta eftersom det ofta finns färre andra incitament, till exempel finansiella och karriärrelaterade, än i vinstdrivande företag. Det finns även en stor risk i sociala företag att arbetet med varumärket försummas då denna aktivitet kan anses endast gälla vinstfokuserade företag. Vi menar dock att förtroendet för varumärket är avgörande när det gäller att attrahera medel från bidragsgivare. Förslag till fortsatt forskning: Med utgångspunkt i denna uppsats anser vi att det vore intressant att utifrån ett eller flera av de områden som tas upp i denna uppsats avseende hur ett socialt företag kan uppnå framgång göra en jämförande studie mellan olika sociala företag för att definiera likheter och skillnader i arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)