Komplext och omväxlande med roller som kolliderar. En kvalitativ studie om högstadielärares upplevda arbetsmotivation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med studien var att utifrån en kvalitativ ansats undersöka högstadielärares motivation i deras dagliga arbete. I undersökningen har lärarna fått reflektera och berätta om sin självupplevda motivation, hur de upplever sina arbetsuppgifter och hur deras yrke påverkar dem personligen. Undersökningen har gett en djup bild av lärarnas egna upplevelser av sin arbetssituation. Genom semistrukturerade intervjuer har sex lärare bidragit till studien. Lärarna undervisar i olika ämnen och har olika lång arbetslivserfarenhet. De valdes ut genom ett bekvämlighets- respektive snöbollsurval och kommer från tre olika skolor i Malmö med omnejd. Resultatet av undersökningen visade att faktorer som lärarna upplever påverkar sin arbetsmotivation bland annat är stöd från kollegor och ledning samt det sociala ansvaret för elevernas utveckling. Lärarna upplever också att de har för mycket administrativ tid vilket sker på bekostnad av undervisningen. Lärarna i studien upplever överlag att de har tillräckligt med förutsättningar för att trivas och prestera men att det samtidigt finns ett behov av statushöjning och större satsning på läraryrket generellt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)