Kommunikationen mellan produktutvecklande modeleverantörer och deras producenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Kommunikationen mellan en produktutvecklande modeleverantör och deras producenter är en pågående process. Kommunikation i allmänhet binder samman människor genom tal och skrift, men kan också vara en bidragande faktor till oenighet. Kommunikation i alla dess former används dagligen och är ett viktigt verktyg som måste fungera korrekt. Om brister i kommunikationen uppstår kan diskussioner väckas till liv och inom modeindustrin kan samarbeten ställas in och kontrakt annulleras. Kommunikationen mellan den produktutvecklande modeleverantören och deras producenter kan bli missförstådd och inte tolkad utifrån det uppsåt företagen planerat. Det kan leda till problem med ledtider, försäljningssiffror och försenade leveranser. Syftet med studien är att analysera varför eventuella problem sker i kommunikationen mellan svenska produktutvecklande modeleverantörer och deras producenter i utlandet. Följande kandidatuppsats är uppdelad i kapitel 1 – 6 och kommer besvara syftet genom att granska kommunikationen mellan de två parterna, vilka kommunikationssvårigheter som finns samt vilka parametrar som är viktiga för att kommunikationen ska fungera. Den primära teorin utgörs av det empiriska resultatet som består av intervjuer med nio svenska produktutvecklande modeleverantörer. Personliga intervjuer valdes för att tillgå så stor andel information som möjligt rörande ämnet. Dessutom har observationer av den Textila Värdekedjan, Supply Chain Management, Sustainable Supply Chain Management, Total Quality Management, Quick Response, Fast Fashion samt Organisationskultur genomförts. Även andra viktiga strategier och aspekter som handlar om kommunikation har analyserats. Studien visar att brister i kommunikationen uppstår dagligen för svenska produktutvecklande modeleverantörer. Kommunikationssvårigheter uppkommer av bland annat språkbarriärer och kulturella skillnader. Konsekvenser av misstag i kommunikationen kan vara förödande och ha stor påverkan på relationen mellan de svenska produktutvecklande modeleverantörerna och deras producenter. Följaktligen presenteras studiens slutsats samt förslag på vidare forskning. Slutligen redovisas använda källor och bilagor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)